Pages

Selamat Datang Ke Sadau FM 99.9Mhz dan MoazmarFM ...Dekat Di Hati Menemani Anda Dimana Jua .....Radio Lebah Fm 99.9Mhz ini boleh dinikmati di linkaran 10 km dari studio dengan menggunakan mana mana radio FM ..samada radio kereta atau radio rumah ,radio HP dsb dan kedua dua station radio ini sdah di onlinekan jadi anda boleh mendengar dimana sahaja anda berada di seluruh dunia melalui laman sesawang anda....sebrang masalah dan cadangan sila email ke moazmar@yahoo.com .moazmaqr@yahoo.com.group lebahfm...> Radio LebahFM... 99.9MHZ telah berjaya di onnline ke laman sesawang ...peminat radio kini boleh menikmati siaran radio sadaufm 99.9Mhz dan moazmarFM dimana sahaja berada ..anda boleh klik je kat butang play tu .........Terima kasih atas sokongan anda .......Untuk paparan yang sempurna gunakan explorer 8 keatas...Terima kasih ...untuk melihat paparan lepas sila klik older post ruangan posting paling bawah ..Syukran ........ UQBAH BIN NAFIQ: "Ya Allah, kiranya aku tahu di seberang lautan ini masih ada daratan dan manusia nescaya aku renanginya untuk menjulang bendera Islam di sana". ...............LebahFM..Kenapa??.... Nabi Shalalahu ‘Alaihi Wasallam mengibaratkan seorang mukmin sebagai ‘lebah’. Sesuatu yang tidak merosak dan tidak menyakitkan : “Tidak makan kecuali yang baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika menimpa sesuatu tidak merosak dan tidak pula memecahkannya.” Semoga diri ini bisa menjadi ibarat lebah. Insya Alla . TGNA: “Perjalanan ini akan terhenti sekejap di lampu isyarat, dan akan diteruskan apabila lampunya bertukar hijau. Bersabarlah sekejap menunggu warna hijau itu, sementara warna merah dan kuning silih berganti. Tapi ingat enjin jangan dimatikan!" "SeOrAnG TeMaN, BiLa BeRjAuHaN, DiA AkAn MeNaNgIs KeRaNa RiNdU & Bila DeKaT, DiA AkAn MeNaNgIs KeRaNa TaKuT BeRpIsAh, JiKa HaRi iNi Ia DaTaNg, JaNgAn BiAr Ia BeRlAlu PeRgI... JiKa EsOk Ia BeRtAnDaNg JaNgAn HaRap Ia KeMbAlI LaGi, SeSuNgGuHnYa, YaNg InDaH ItU PeRtEmUaN, YaNg MaNiS ItU KeMeSrAaN, YaNg PaHiT ItU PeRpIsAhAn, YaNg TiNgGaL HaNyAlAh KeNaNgAn... HiLaNgNyA SeOrAnG TeMaN, IbArAt HiLaNg SeBeLaH TaNgAn, LuKaNya BoLeH DiUbAt TaPi HiLaNgNya TiAdA GaNtI" >
Dunia Sementara Akhirat Selamanya

Bismillahirohmannirohim...

Allah Swt menciptakan Dunia ini untuk kita Manusia.
Namun kita di Ciptakan oleh Allah bukanlah untuk Dunia ini

Allah Swt menciptakan kita adalah untuk kehidupan Akhirat yang Selama-lamanya
Ketetapan Allah bahwasanya Dunia ini hanyalah Sementara saja
Apa saja yang ada di dunia, siapa saja yang berada di Dunia hanya Sementara saja
Kaya di Dunia Kaya yang Sementara
Miskin di dunia miskin pun yang Sementara
Jadi Raja di Dunia raja yang Sementara
Jadi Rakyat pun Sementara saja



Jom Tengok Macam Macam TV yg Percuma termasuk tv1/2 dan lagi lagi

Tuesday, December 7, 2010

Pandai Tak Semestinya Bijak

Ibubapa sentiasa mahukan anak-anak mereka pandai. Pandai dalam pelajaran menjadi hasrat utama mereka. Anak-anak yang kurang pandai akan sentiasa menimbulkan kemarahan pada ibubapa. Kepandaian anak-anak diukur dari segi pencapaian dalam peperiksaan. Anak-anak yang mampu meraih pangkat A dan lulus dengan cemerlang dianggap buah hati ibubapa. Mereka akan sentiasa di puji dan menjadi buah cerita kepada rakan-rakan dan saudara mara. Pelbagai cara ibubapa lakukan seperti menghantar tuisyen, belikan buku latihan, belikan software belajar dan macam-macam lagi, asal boleh pandai. Pendek kata, anak yang pandai ini menjadi kebanggaan ibubapa mereka.



Masa terus berlalu, anak-anak ini membesar menjadi insan kebanggaan dan seterusnya memperolehi ijazah sarjana. Anak-anak ini akan dijadikan ikon kepada adik-adiknya atau generasi yang lebih muda. Ramai yang ingin mencontohi kepandaian anak ini. Semua ibubapa menjadikannya contoh atau perbandingan kepada anak yang lain. Kehidupan anak ini diteruskan. Setelah memperolehi ijazah sarjana, anak tersebut memulakan era pekerjaan. Pelbagai jawatan dipohon dan akhirnya diterima sebagai seorang pekerja kelas atasan sesuai dengan kepandaian yang dimiliki.





Keluarga bertambah bangga. Setelah beberapa lama menjawat jawatan tersebut anak itu mula menyedari bahawa majikan yang menggajikannya itu rupa-rupanya tidak memiliki sebarang ijazah. Ini menunjukkan bahawa beliau lebih pandai daripada majikannya. Tetapi mengapa beliau terpaksa akur dan bekerja dibawah arahan orang yang memiliki kepandaian yang lebih rendah daripadanya atau dalam ertikata lain orang yang tidak setaraf dengannya. Persoalan demi persoalan timbul dalam kotak fikiran anak tersebut. Sedikit demi sedikit beliau faham bahawa untuk berjaya dalam kehidupan yang realiti seseorang itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan bukan hanya sekadar kepandaian.



Orang yang pandai tidak semestinya bijak. Bijaksana adalah hasil daripada didikan yang betul oleh ibubapa kepada anak-anak. Anak-anak tidak hanya didedahkan dengan ilmu pelajaran tetapi juga didedahkan dengan ilmu yang dikenali sebagai ‘common sense’. Mereka yang mampu berfikir diluar kotak biasanya memiliki ‘common sense’ yang tinggi. Anak-anak yang pandai tidak semestinya memiliki ‘common sense’. Inilah antara punca utama mengapa mereka gagal dalam kehidupan.

1 comment:

Anonymous said...

should credit to http://www.malaysiasensasi.net/2010/12/pandai-tak-semestinya-bijak.html