Pages

Selamat Datang Ke Sadau FM 99.9Mhz dan MoazmarFM ...Dekat Di Hati Menemani Anda Dimana Jua .....Radio Lebah Fm 99.9Mhz ini boleh dinikmati di linkaran 10 km dari studio dengan menggunakan mana mana radio FM ..samada radio kereta atau radio rumah ,radio HP dsb dan kedua dua station radio ini sdah di onlinekan jadi anda boleh mendengar dimana sahaja anda berada di seluruh dunia melalui laman sesawang anda....sebrang masalah dan cadangan sila email ke moazmar@yahoo.com .moazmaqr@yahoo.com.group lebahfm...> Radio LebahFM... 99.9MHZ telah berjaya di onnline ke laman sesawang ...peminat radio kini boleh menikmati siaran radio sadaufm 99.9Mhz dan moazmarFM dimana sahaja berada ..anda boleh klik je kat butang play tu .........Terima kasih atas sokongan anda .......Untuk paparan yang sempurna gunakan explorer 8 keatas...Terima kasih ...untuk melihat paparan lepas sila klik older post ruangan posting paling bawah ..Syukran ........ UQBAH BIN NAFIQ: "Ya Allah, kiranya aku tahu di seberang lautan ini masih ada daratan dan manusia nescaya aku renanginya untuk menjulang bendera Islam di sana". ...............LebahFM..Kenapa??.... Nabi Shalalahu ‘Alaihi Wasallam mengibaratkan seorang mukmin sebagai ‘lebah’. Sesuatu yang tidak merosak dan tidak menyakitkan : “Tidak makan kecuali yang baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika menimpa sesuatu tidak merosak dan tidak pula memecahkannya.” Semoga diri ini bisa menjadi ibarat lebah. Insya Alla . TGNA: “Perjalanan ini akan terhenti sekejap di lampu isyarat, dan akan diteruskan apabila lampunya bertukar hijau. Bersabarlah sekejap menunggu warna hijau itu, sementara warna merah dan kuning silih berganti. Tapi ingat enjin jangan dimatikan!" "SeOrAnG TeMaN, BiLa BeRjAuHaN, DiA AkAn MeNaNgIs KeRaNa RiNdU & Bila DeKaT, DiA AkAn MeNaNgIs KeRaNa TaKuT BeRpIsAh, JiKa HaRi iNi Ia DaTaNg, JaNgAn BiAr Ia BeRlAlu PeRgI... JiKa EsOk Ia BeRtAnDaNg JaNgAn HaRap Ia KeMbAlI LaGi, SeSuNgGuHnYa, YaNg InDaH ItU PeRtEmUaN, YaNg MaNiS ItU KeMeSrAaN, YaNg PaHiT ItU PeRpIsAhAn, YaNg TiNgGaL HaNyAlAh KeNaNgAn... HiLaNgNyA SeOrAnG TeMaN, IbArAt HiLaNg SeBeLaH TaNgAn, LuKaNya BoLeH DiUbAt TaPi HiLaNgNya TiAdA GaNtI" >
Dunia Sementara Akhirat Selamanya

Bismillahirohmannirohim...

Allah Swt menciptakan Dunia ini untuk kita Manusia.
Namun kita di Ciptakan oleh Allah bukanlah untuk Dunia ini

Allah Swt menciptakan kita adalah untuk kehidupan Akhirat yang Selama-lamanya
Ketetapan Allah bahwasanya Dunia ini hanyalah Sementara saja
Apa saja yang ada di dunia, siapa saja yang berada di Dunia hanya Sementara saja
Kaya di Dunia Kaya yang Sementara
Miskin di dunia miskin pun yang Sementara
Jadi Raja di Dunia raja yang Sementara
Jadi Rakyat pun Sementara saja



Jom Tengok Macam Macam TV yg Percuma termasuk tv1/2 dan lagi lagi

Friday, August 30, 2013

KEMERDEKAAN KE 56



SALAM KEMERDEKAAN KE 56 DARI CREW MOAZMAR FM 
Kenapa kempen pengibaran Jalur Gemilang sejak beberapa tahun dahulu sudah pudar kemeriahannya? Segala-gala yang berlaku itu tentu ada sebabnya. Kerajaan, khususnya Menteri yang bertanggungjawab itu semestinya memahami apakah elemen-elemen yang membuatkan sambutan kempen itu mandapat sambutan atau sebaliknya.
Dalam sesuatu masalah perkara yang paling penting kita mesti selami ialah memahami masalah ‘up to specific'. Apabila masalah itu dikenal pasti secara ‘detailed' barulah boleh mencari jalan untuk mencari penyelesaiannya dan menjayakan kempen itu. Apabila disebut tentang pengibaran Jalur Gemilang ini ia tidak boleh lari dari keriangan kita semua untuk menzahirkan rasa cintakan negara. Ia akan hanya boleh berlaku jika dengan sejujur-jujurnya rakyat merasakan cintakan negara itu.

Tuesday, August 27, 2013

Tuesday, August 20, 2013

Secawan Teh



 secawan teh…

Abah saya seorang yang garang dan tegas. Umi tak pernah berani melawan kata-kata abah.

Segala yang abah kata dituruti. Sebagai anak sulung kepada 3 adik-beradik, saya sentiasa dimarahi abah tatkala melakukan kesalahan dan terlupa waktu sembahyang atau tergesa-gesa untuk solat tatkala terlupa waktu ketika bermain dengan jiran-jiran.

Pada satu hari, saya balik bermain bola selepas waktu maghrib. Jam saya rosak akibat hujan rosak.

Sesudah sampai rumah, abah menunggu dengan rotan. Saya mengigil setiap kali melihat abah memegang rotan.

Umi pula tidak berani melakukan apa-apa. Matanya penuh dengan air ingin menyelamatkan anaknya daripada sebatan abahnya, tapi tidak terdaya.

Setelah meronta disebat dua-tiga kali oleh abah, saya bergegas mengambil air sembahyang dan solat.

“Jangan solat express, di depanmu tu Tuhanmu,” kata abah dengan tegas dan garang.

Begitu juga setiap kali saya mendapat keputusan peperiksaan yang tidak mencapai standard abah, saya akan ditekan dan dimarahi abah.

Adik-adik semua melihat dan akan cepat-cepat balik ke bilik belajar ketika situasi itu berlaku kerana takut perkara yang sama menimpa mereka.

Satu hari, abah perlu ke luar negara selama seminggu.

Masa itu juga cuti sekolah, hanya tinggal umi dengan anak-anaknya.

“Umi, abah tak sayang Mi ke? Mengapa abah selalu tegas sangat pada Mi?” tanya saya.

“Mi tak boleh sangka begitu pada abah. Abah paling sayang kat Mi, sebab itu juga paling garang kat Mi, kerana Mi anak sulung, anak kebanggaan abah. Abah nak Mi jadi contoh pada adik-adik. Asal Mi baik, adik-adik pun akan jadi baik. Umi suka manjakan Mi dan adik-adik, sebab itu abah perlu tegas, kalau tidak, rosaklah Mi dan adik-adik,” jawab Umi.

“Kalau begitu, Mi tak nak abah sayang paling banyak. Abah boleh sayang adik. Mi rela kurang sayang daripada lebih marah. Umi sayang abah ke? Umi selalu nampak takut pada abah,” tanya saya lagi.

“Jangan fikir begitu Mi. Umi sayang kat abah. Banyak benda yang Mi tak nampak masa ini. Jangan fikir bukan-bukan. Masa krisis baru boleh menilai seseorang, waktu biasa kita tak nampak,” jawab Umi.

Masuk hari keempat, Umi dan saya tersilap makan. Kedua-dua dihantar jiran masuk ke klinik, dan berehat di rumah. Kami tidak memaklumkan pada abah.

Tetiba, abah muncul di rumah pada keesokan pagi. Muka abah letih, penat dan tak cukup tidur.

Abah terus ke kamar umi dan membelai kepala umi.

“Sakit lagi ke?” tanya abah. Umi meminta secawan teh panas. Abah terus ke dapur untuk membuatkan teh panas. 

Sebelum tiba ke dapur, abah masuk ke bilik saya menjenguk anak sulungnya.

“Mi rasa macam mana?” kata abah sambil membelai perut saya.

Melihat wajahku yang pucat, mata abah menjadi merah, “Abah sayang Mi. Mi akan sembuh. Jangan bimbang abah ada di rumah.”

Kata-kata abah menusuk jiwa. Terasa abah memang menyayangi saya.

Abah terus ke dapur dan kembali membaca dua cawan teh panas untuk umi dan saya.

Selepas abah menyuapkan teh menggunakan sudu kecil untuk umi, abah datang melakukan perkara yang sama pada saya.

Abah dengan penuh sabar meniup dan menyuapkan habis secawan teh pada saya. 

“Mi rasa selesa sikit? Nak lagi teh ke?” tanya abah. Saya hanya mampu menggeleng kepala.

“Umi nak makan bubur ayam, Mi nak bubur?” tanya abah dan saya mengangguk.

Selepas umi dan saya sembuh, segalanya kembali seperti biasa. Abah balik menjadi abah yang tegas.

Satu hari saya dirotan lagi oleh abah.

Umi datang membisik…

“Ingat masa Mi sakit, siapa yang paling sakit sebenarnya? Abah. Masa umi sakit pun, abah sebenarnya yang paling sakit. Bila pernah Mi jumpa abah buat teh? Cawan teh dan bubur itulah tanda kesayangan abah. Sekarang fikir pula, Mi kena rotan sakit, siapa sebenarnya yang paling sakit?” kata umi.

Wahai anakku,
Kadangkala aku terpaksa tegas padamu, bukan kerana aku membencimu, tapi terlalu sayang padamu dan takutmu terjatuh dan tergelincir dalam kehidupanmu. Aku terlalu ingin memanjamu, tapi aku terlalu bimbang aku menjadi terlalu sayang sehingga tidak lagi dapat menegurmu walaupun kamu tersilap. Setelah kamu mempunyai anak, kamu akan faham dan dapat melihat kesayangan dan air mata yang mengalir ke hati di sebalik setiap kata-kata marah dan rotanku.

Pandangan Berbeza

Wahai anakku,
Kadangkala kamu tidak senang hati kerana aku berbeza dengan pandanganmu atau persepsimu terhadap sesuatu. Kebanyakan masanya aku mengharapkan kamu betul, kerana aku bimbang jika aku terus bersetuju denganmu, akhirnya ada dua orang yang bersetuju pada benda yang salah.

Wednesday, August 7, 2013

salam aidil fitri dari sadaufm




Betulkan Allah tu Baik ????




KALAU ALLAH TU BETUL-BETUL BAIK, KENAPA BUAT NERAKA?


Seorang gadis Melayu beragama Islam yang jahil bertanya pada seorang Ustaz, kalau Allah tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Allah Maha Penyayang?



Ustaz itu terkedu. Ustaz itu menjawab :

Dik, kalau Allah tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam. Hidup senang. Lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka takde. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga, kan? Allah tu baik.

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?

Jelas ustaz itu lagi :

Perkara macam tadi akan berlaku kalau Allah hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga, maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan ‘lulus’ percuma. 

Allah Maha Adil

Tuesday, August 6, 2013

Jerit

Wahai anakku,
Pernahkah engkau terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah? Pernahkah engkau terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan, atau di telefon?

Wahai anakku,
Sebenarnya apabila kamu dan orang tersayangmu sedang marah antara satu sama lain, dua hati kamu berdua adalah berjauhan. Oleh itu, kamu berdua memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.

Ketika kamu berdua saling menyayangi pula, dua hati adalah dekat, jadi kamu berdua tidak perlu untuk menjerit-jerit, hanya perlu membisik sudah terasa dekat. Makin dibisik, makin terasa sayang. Itulah keajaiban ciptaan Allah pada sistem badan manusia.

Wahai anakku,
Oleh itu, dalam menguruskan perbezaan pendapat, jangan tinggikan suara dan nada, jangan beremosi supaya hati tidak berjauhan... ramai yang tidak sedar sehingga hati dah berjauhan sehingga tidak dapat dihubungi lagi barulah nak selamatkan kembali.

Sebab itu, disarankan diam ketika marah supaya hati tidak berjauhan juga kerana kata-kata yang dikeluarkan ketika marah pastinya akan menjauhkan hati.

Wahai anakku,
Masa tetap berjalan - jadi pilihlah yang mudah, senyum selalu ketika waktu berjalan menghampiri akhirat. Buat apa hidup dalam marah-marah. 

TEMAN



Teman..
ingat tak dulu masa pulang sekolah
kitalah yang selalu kena marah..
bila kasut comot nauzubillah..
Bila kawan lain sibuk nak pi mengaji..
kita masih bergayut akar...
puas abang akak mencari...
berbakul bebel ibu singgah menyulam
tapi ..
besok kita bergayut lagi..

Teman..
sihatkah engkau..
ada lagikah akar yang dulu itu...

Teman ..
Bila Ramadhan
menjelma kini...
aku jadi rindu...
saat-saat dulu itu..


SALAM RAMADHAN UNTUK SEMUA...

Monday, August 5, 2013

Kalaulah bertelanjang simbol kemajuan


Kalaulah bertelanjang itu simbol kemajuan nescaya sudah tentulah binatang lebih maju

Seorang muslimah yang mempunyai kelulusan Phd yang berhijab telah ditanya oleh para wartawan yang merasa hairan dengan pemakaian hijabnya tak memberi kesan terhadap tahap kecerdikannya kerana mereka menyangka berhijab adalah simbol kemunduran dan ketinggalan zaman, lalu dia menjawab dengan mudah dan bijaksana: " Manusia pada zaman permulaan dahulu hampir bertelanjang keadaan mereka dan setelah pemikiran mereka berkembang mengikut peredaran zaman mereka mula memakai baju, dan hijab yang saya pakai pada hari ini ialah kemuncak pemikiran dan kemajuan yang dicapai oleh manusia dan ia bukanlah kemunduran. Adapun bertelanjang ia adalah simbol kemunduran dan ketinggalan yang mengembalikan pemikiran manusia kepada zaman permulaan dahulu. Kalaulah bertelanjang itu simbol kemajuan nescaya sudah tentulah binatang lebih maju".

Pesan Ayah




Pesan Ayah...

Anak-anak ayah 
Dengar betu-betul pesan ayah 
Lepas ni tak boleh cakap dah 
Apabila kelu mulut dan lidah 

Sekiranya esok ayah pegi 
Jangan le anak ayah tangisi 
Tapi kalau sedih di sanubari 
Itu tanda anak ayah tetap dihati 

Nabi dulupun sedih juga 
Bila anak lelaki dia pergi tiga-tiga 
Tapi jangan nangis lama sangat 
Banyak benda anak ayah kena buat 

Sedih lama sangat ayah tak mahu 
Sebab tempat ayah pegi tu semua dah tahu 
Ayah nak jumpa Dia 
Ayah menyahut seruan Nya 

Mula-mula sekali 
Pasal solat sudahlah pasti 
Kena buat setiap hari 
Jangan abaikan walau sekali 

Anak-anak ayah kena janji 
Kena jaga diri sendiri 
Ayah serahkan anak-anak pada Allah 
Sebagai Penjaga, Pemelihara ayah berserah 

Anak-anak ayah 
Mama tu kena le dijaga 
Waktu susah waktu selesa 
Selama ni dia dah berjaga 
Membesarkan kamu semua 

Kata-kata mama jangan dilawan 
Ayah tak de nak dibuat kawan 
Lagi satu ayah nak pesan 
Mama nak kahwin sila izinkan 

Bila ayah dah pergi 
Ayah dah tak de sapa-sapa 
Kalau anak-anak ayah sudi 
Doa-doakan ayah kat sana 

Kalau anak-anak ayah simpati 
Kirim-kirimlah fatihah 
kalau ayah dekat dihati 
Rajin-rajinlah bersedekah 

Bukannya apa 
Ayah dah tak de apa 
Amal pun tak seberapa 
Dosa yang bertimpa-timpa 

Doa-doakanlah ayah 
Semoga Allah tak marah 
Banyaknya dosa tak tahu nak cakap dah 
Soal jawab diharap mudah 

Anak-anak ayah dah tahu dah 
Ayah nak anak-anak ayah 
Jadi hafiz dan hafizah 
Jangan hampakan harapan ayah 

Nanti bila ayah dah pergi 
Anak-anak ayah jangan kelahi 
Harta dunia ni macam daki 
Semua orang boleh cari 
Yang ada tu pakat le kongsi 

Amalan setiap malam jangan dilupa 
Surah Al Mulk Sejadah selalule baca 
Solat malam diteruskan juga 
Walau terpaksa bersengkang mata 

Al quran dan Sunnah jadi panduan 
Ayah ingatkan sebagai bekalan 
Tinggalan oleh Rasul junjungan 
Buat umat sepanjang zaman 

Kawan-kawan ayah tolong beritahukan 
Orang bawahan orang atasan 
Segala silap tolong maafkan 
Maklum le ayahkan Cuma insan 

Hutang ayah tolong selesaikan 
Guna duit ayah dalam simpanan 
Yang baki tu bahagi2kan 
Untuk yg hidup jadi bekalan 

Ingat le anak-anak ayah nak kata 
Pesan ni mesti dikota 
Hidup jangan bersengketa 
barulah kita tidak derita 

Sekian saja pesanan ini 
Untuk yang hidup dari yang mati 
Ayah ni jangan dilupai 
Lawatlah ayah jengukle sesekali 

Di pusara ayah menanti 
Amal sedikit temani diri 
Wasiat ayah sila turuti 
Supaya hidup bahagialah diri 

p/s: Jangan lupa cium dahi ayah sebelum dikapankan yaa.. 

Ayah



Ayahku...
Terbayang dimataku wajah mu
tabah perjalanan mu
mengharungi ranjau waktu
sehingga keringat mu
penuh memenuhi ceruk urat ku
menghilang dahaga jiwa

Ayahku...
Yatim mu sebelum ada
Piatu mu seawal usia
Jerihmu menumpang kasih
Peritmu mencari sayang
Ada sesuap ada dimulut mu
Ada waktu perut mu mendendang lagu
Engkau berjalan di batas usia
Ikut bergerak mengikut rasa
Harta mu dinoda orang
Mereka lupa diri mu ada
Tapi engkau tidak kemaruknya
Biarlah mereka bergelut
Merebut tanah mu serelung itu
Ahh... biarkan tuhan saja membalasnya
Itukan harta anak yatim...
Ayah, tidak mereka tahu?
Mereka akan tahu...
benarkah mereka menyayangimu?
Benarkah mereka inginkan mu?
Engkau duduk dibangku
Anak mereka makan dulu
Engkau melihat seribu pilu
Tidak mampu berkata apa
Tidak lain menunggu jua..
Tidak kau meminta belas orang
Keringat muda mu turun ke siku
Kering tengkukmu hilang
Biarlah ayah... keringat mu itu halal
Tidak meminta, kudratmu membuah emas
Biarlah hanya emas putih
Cukup untuk diri mu
Cukup untuk membasahkan lidahmu
Tanpa ayah dan ibu

Ayah..
kini aku dewasa
ingin ku balas keringatmu
dulu..

Kita Orang Miskin



Kita Orang Miskin
berkali-kali permohonan ayah untuk bantuan..
penat aku menulis borang itu dan ini
ibu cakap letak la bendera utk semangat.
tangga rumah pun dah rebeh ramainya lawatan dan bancian.
Kesian ayah dan ibu...

"besok kalu aku mati ko kapan jela dengan bendera tu"
ayah marah dan geram..,
ibu menangis didapur, aku meangis di tangga pintu..

masih menagih janji..
tapi..Kita orang miskin..suaranya kecil..
hanya sampai ditangga pintu..

Derita Ini




Di Tangga Kayu Pondok Kecil Ayah

..aku berjanji..
..suatu hari..
Bila besar nanti..

Ayah,.. kehadiranku bersambut azan syahdumu
namun kita jarang bertemu..
Ibu,..kau banyak mendidik dalam usia nakalku..
Aku sakit-sakit, ibu yang menangis dulu..

Walau katamu..
belum tentu sempat melihat saat itu..
Ya Allah Kau ampunilah dosa - dosa mereka berdua..

kami Miskin




Kami Orang Miskin..

Sampan kayu..hadiah dari ayah..
laut adalah padang permainanku..
kadang tempat aku mengadu..

Ayah kau tak jemu mengajarku..
meniti gelombang,.. terbang bersama angin..
Katamu..sumpah moyang kita dulu
perlu dipelihara..inilah tempat mati kita..

Ayah..kadang aku jemu..
mendengar celotehmu..
entah apa-apa..


Kami orang Miskin... I




Kami orang Mis
kin... I

Ayah.. bila nak beli seluar jeans adik..?
Ayah.. bila nak beli kasut sport adik..?
sudah seminggu adik tunggu..

Kawan-kawanpun semua dah ada..
cuma adik lagi belum ade...
Bila ..ayah nak beli.?

Hari tu ayah cakap..
bila dapat ikan tenggiri..
ayah akan beli ..
Ala..adik nampak ayah dapat itu hari..
tapi anak tenggiri...samalahkan.. samakan..
Bila nak beli...?
adik dah tak tahan ni..
Kawan-kawan jauhkan diri..
hari-hari pakai spender..
Kesian adik..
bila lah.. nak dapat..

Suatu hari ..
Mungkin ayah kesian agaknya..
Ayah bagi aku pakai baju Snails nya.
Ayah kata..kalu pakai baju ayah ni..tak payah pakai jeans..
Kasut sport tu kendian ayah beli..
adik pegilah main dulu.. tunjuk kawan-kawan
adik ada baju Snails..
Tapi adik jaga baju ayah tau..
ini sajalah baju baru yang ayah ada..

Aku berlari..bangganya..mencari kawan-kawan..
bolehlah aku bermain sepuasnya..
Sebenarnya..aku suka kat Shela..tu...
Aku berlari..dan berlari ..
Tapi kawan-kawanku ..kenapa kaupun lari juga..
menjauhkan diri dari ku..
Sakit perutku mengejarmu..
Kenapa Shela ..kau pun turut sama lari dariku..
Sampai hati kau orang..

Basah baju Snails ayah bermandi peluhku..

Ayah kenapa mereka lari..dariku...


Oo..Aku Orang Miskin..
Kesian adik..

Sunday, August 4, 2013

Siapa Yang Kamu Marah?



Seorang ahli sufi yang masyhur, Syaqiq Al Balkhi r.m telah membeli sebiji tembikai untuk isterinya.

Si isteri begitu gembira menerima buah tembikai itu.

Malangnya, apabila buah tembikai itu dibelah, ia dapati buah itu itu tidak elok.

Lalu si isteri marah-marah kerana tidak mendapat buah seperti yang diharapkan.

“Kepada siapa engkau tujukan marah itu? Adakah kepada penjual, atau pembeli, atau penanam ataupun kepada Pencipta buah tembikai itu?”

Tanya Syaqiq kepada isterinya. “Wahai isteriku. Ketahuilah, si penjual itu tentu ingin agar jualannya terdiri daripada barangan yang terbaik.

Si pembeli pula, tentu ingin membeli yang terbaik saja.

Manakala si penanam, kalauvmampu sudah tentu dia ingin agar hasil tanamannya yang terbaik juga…

“Kini, nyatalah, bahawa marahmu itu ditujukan kepada Pencipta buah tembikai itu.

Maka bertaqwalah engkau kepada Allah dan redhalah dengan segala ketentuan-Nya.”

~kadang kita tak sedar,adakah benar kita redha dengan segala ketentuan Allah~

Semoga kita semua termasuk dalam golongan yang benar-benar beriman dengan qada' dan qadar dari Ilahi, sama ada yang baik mahupun yang buruk..