Di dalam riwayat lain:
"Rasulullah SAW pernah terlihat seorang lelaki yang mengenakan kalung dari besi kuning ditangannya. Lalu Baginda bertanya: "Apakah ini?". Lelaki itu menjawab: "Penangkal Wahinah" (Sejenis penyakit lengan). Baginda lantas bersabda: "Tanggalkanlah! Sesungguhnya ia takkan menambahkan apa-apa kepada kamu melainkan kelemahan. Sesungguhnya sekiranya kamu mati dan kamu masih memakainya nescaya kamu tidak akan selamat selama-lamanya.""
(Riwayat Ahmad dengan sanad hasan - Musnad Imam Ahmad 4\4451)
Berhati-hatilah meskipun tangkal atau azimat ini dilakukan oleh seorang yang pada zahirnya dilihat sebagai alim atau warak. Kerana ternyata ia telah ditegah oleh Nabi SAW. Perlulah diingat bahawa meskipun seseorang itu dilihat sebagai alim dan warak, akan tetapi dia tidak mempunyai autoriti untuk membatalkan syariat Islam.
Di dalam buku Bidaah dan Syirik karya Dr. Yusof Al-Qardawi dan Muhammad Al-Ghazali, disebutkan: "Kadangkala kita jumpai sebahagian orang yang menggunakan Al-Quran sebagai pelindung dirinya, dengan beranggapan bahawa Al-Quran tersebut dapat melindungi dari muflis, kalau dia seorang pedagang, atau dapat menolak tamparan kepala, kalau dia seorang pegawai. Ini adalah kekacauan berfikir yang sudah sangat parah. Kalau dia masih beranggapan beriman kepada Allah dan meluhurkan Al-Quran, sesungguhnya itu adalah tanggapan yang salah. Hubungan seorang muslim dengan Al-Quran adalah mempelajari dan mengamalkan isi kandungannya."
Dato' Dr. Harun Din juga menyatakan: "Yang paling sahih, bahawasanya penggunaan tangkal sama ada Al-Quran atau tidak, dilarang dalam hadis-hadis terdahulu, sedang keharusan yang Rasulullah sebutkan pada para sahabat, itu adalah pada permulaan Islam, apabila iman sudah tertanam dalam diri dan untuk mengelak daripada keburukan-keburukan yang boleh menjejaskan iman, maka dilarang sama sekali penggunaan tangkal, walaupun menggunakan ayat Quran kerana,
- Mencegah daripada keburukan yang lebih besar.
- Mengaja kesucian al-Quran dari terbawa hingga ke dalam tandas
- Membulatkan keyakinan bahawa Allah S.W.T yang melindungi manusia daripada segala-galanya. 5
Bantuan jin atau kaedah perubatan menggunakan jin
Dr. Yusof Al Qardawi telah menyatakan dalam bukunya: "Perlu ditegaskan bahawa satu sikap yang amat terlarang menurut hukum Islam ialah sikap meminta-minta pelbagai jenis hajat daripada makhluk jin. Dalam konteks ini Allah berfirman yang bermaksud:
"Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang daripada manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat." (Al-Jin 72:6)
Sekalipun yang diseru itu datangnya daripada golongan jin Islam yang sahih, ini dilihat sebagai bermasalah dari segi pandangan Islam yang murni. Dan tentulah akan lebih-lebih dilarang apabila jin yang berkaitan datangnya daripada golongan jin yang kafir. Pengekalan tradisi campur-aduk seumpama inilah yang menjadikan ajaran Islam yang dihayati dan diamalkan oleh sebahagian umat Islam di seluruh dunia, termasuk di negara kita, menjadi tercemar dan tidak murni.1
JAMPI
Ulama bersepakat mengharuskan jampi apabila melengkapi tiga syarat berikut:
- Hendaklah dengan menyebutkan kalamullah atau nama atau sifat-sifatNYA.
- Hendaklah menggunakan bahasa Arab dan difahami.
- Hendaklah berpegang dan percaya bahawa kesan jampi adalah kuasa dan taqdir Allah SWT bukanlah disebabkan zat jampi tersebut.
Tetapi sekali lagi ditegaskan bahawa jampi ini tidak boleh disertai dengan tangkal atau azimat.2
Syirik besar dan syirik kecil
Jika seseorang itu percaya dia akan selamat selagimana ada tangkal atau azimat bersamanya, maka itu termasuk dalam 'Syirik Akbar' - syirik besar dan dia murtad. Tetapi jika ditanya dan dia menjawab, "Kita ikhtiar. Allah SWT juga yang menyelamatkan. Ini suatu ikhtiar.", maka ia termasuk dalam 'Syirik Asghar' ataupun syirik kecil. Sekalipun dia tidak murtad, dia menghampiri daerah-daerah yang mengeluarkan dia daripada Islam. Sekalipun belum keluar, dia melakukan dosa yang besar.3
Pendinding diri yang dibenarkan
Maka kita mungkin akan ditanya, apakah pendinding untuk diri atau rumah yang dibenarkan buat kita bagi melindungi diri dari gangguan syaitan, di dalam sebuah hadith daripada Ibn Mas'ud, Rasulullah SAW bersabda:
"Siapa yang membaca sepuluh ayat, ayat-ayat surah al-Baqarah, ayat al-Kursi, dua ayat selepasnya dan hujung surah al-Baqarah nescaya syaitan tidak akan masuk di dalam rumahnya sampai pagi."4
(Riwayat al-Tabrani dan al-Hakim)
Di dalam riwayat lain daripada Ibn Mas'ud, Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa yang membaca sepuluh ayat surah al-Baqarah di awal siang nescaya ia tidak akan didekati oleh syaitan hingga petang. Jika dibaca waktu malam nescaya syaitan tidak akan mendekatinya sampai pagi dan juga tidak akan dilihatnya apa-apa yang buruk menimpa keluarga ataupun hartanya."4
(Riwayat al-Darani dan al-Baihaqi)
Ayat-ayat tersebut adalah:
- 5 ayat pertama surah al-Baqarah
- Ayat al-Kursi, surah al-Baqarah ayat 255
- Ayat 256 & 257 surah al-Baqarah
- Ayat 284, 285 & 286 surah al-Baqarah
Ayat-ayat ini juga termasuk di dalam zikir ma'thurat. Anda boleh lah mendapatkan buku zikir ma'thurat. Al-Ma'thurat ini adalah amalan wirid, zikir dan doa yang berteraskan al-Quran dan al-Sunnah yang diamalkan oleh Nabi SAW. Al-Ma'thurat adalah himpunan zikir yang telah disusun oleh Imam Hassan Al-Banna.
Di dalam hadith lain, Nabi SAW bersabda:
“Janganlah kamu menjadikan rumah kamu seperti tanah perkuburan, kerana syaitan itu akan menjauhkan dirinya dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah di dalamnya.”
Juga terdapat satu doa yang diajar oleh Nabi SAW di dalam hadith yang berbunyi:
"Tidaklah seorang hamba membaca di pagi hari dan petang hari dengan 'BISMILLAH AL-LADZI LAA YADHURRU MA’A ISMIHI SYAY’UN FIL ARDHI WALAA FIS SAMAAWAAT WAHUWAS SAMI’UL ALIM (Dengan menyebut nama Allah yang dengan nama-Nya tidak ada sesuatu yang ada di bumi dan di langit yang bisa mencelakakan, dan Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui),' dibaca sebanyak 3 kali, hingga tidak ada sesuatupun yang dapat membahayakan baginya."
No comments:
Post a Comment